O K 1 V E I

Polní den  2.7. - 3.7. 2011

Čerchov, 1042 m.a.s.l. - JN69JJ

Na rozhledně na Čerchově od dubna probíhala rekonstrukce, která měla být do začátku prázdnin hotova. V pondělí před závodem jsem zjišťoval situaci a bylo mi řečeno, že opravy rozhledny jsou ukončeny a že mají spustit normální provoz, takže nic nebránilo tomu, abych prodloužený víkend strávil na Čerchově. Na Polní den jsem se vysloveně těšil. Díky zdravotním problémům na jaře se moje účast v závodech omezila pouze na rozdání bodů na 10, 24 a 47GHz o 2. subru a Mikrovlnném contestu, které jsem absolvoval z "domácího" Kamenného vrchu. Odjížděl jsem ve středu odpoledne a vezl s sebou na závod vybavení na 23, 13, 9, 6 a 1,2cm a abych se před a po contestu nenudil také vybavení pro 6 a 4m. Po cestě jsem se zastavil u Zdeňka OK3RM na jejich KV contestovém stanovišti u Stříbra. Návštěva se dost protáhla a tak jsem na Čerchov, kde už byl Standa OK1AGE, dorazil až v noci.

Ve čtvrtek moc počasí nepřálo a tak jsem na střechu, kde již byl M2 na 2m, dal pouze vertikál na 6m a instalaci směrovek na 6 a 4m nechal na pozdější dobu. V poledne přišel správce rozhledny s špatnou zprávou - rozhledna je sice opravena, ale stavební úřad ještě nevydal kolaudační rozhodnutí a tak se na rozhlednu nesmí a všechny papíry budou - když to dobře dopadne - až po svátcích (7.7.), takže na polňák mám smůlu. Vysílání z Čerchova na vyšších pásmech je problematické v tom, že na vrcholu je mimo turistické rozhledny také řada objektů (vícepodlažních) postavených armádou, které jsou nepřístupné a brání v rozhledu. Ono nakonec i vysílání z ochozu rozhledny je možné pouze do 270°. Trochu stranou zástavby je vrchol Čerchova - i když volných směrů je méně, jak z rozhledny. V mém případě by to ale znamenalo vysílat ze stanu, což by začátkem července za normálního počasí neměl být problém. Tuto variantu jsem ovšem po zjištění předpovědi počasí na víkend - hlavně na neděli, kdy měla přecházet fronta a mělo intenzivně pršet - zavrhl. Bylo nutno vymyslet náhradní řešení a každé z nich bylo špatné. Nakonec jsem se rozhodl vysílat z objektu OL3Y, ale i tady dost vadí zástavba na kopci - , protože se jedná o přízemní budovu. Rozhodl jsem se jet (spíš rozdat body) pouze 23 a 13cm a vyšší pásma vůbec nerozbalovat. Co se týká podmínek šíření - až k večeru bylo možné na 6m via ES dělat SV a okolí a později EA, na 2m ovšem nic.

Během pátku dorazili domácí a začali chystat antény na závod. V pátek dopoledne a potom i odpoledne fungovala ESka na 6m - od UR a postupně přes jih až do G, na 2m byly pouze večer trochu lepší tropo do 9A a YU, ovšem chyběly protistanice. V sobotu již na sledování podmínek na 6m nebyl čas - bylo nutno dobudovat anténní systém na 2m a byla potřeba každá ruka no a také jsem musel postavit parabolu na 23 + 13cm a připravit se na závod. Vzhledem k tomu, že jsem chystal pouze dvě pásma, byl jsem poměrně brzy hotový a ještě jsem stihl rozdat na 2m body v Polním dnu mládeže.

Závodit jsem začal pár minut po 14UT. Na výzvu mi to moc nechodilo a tak jsem dost času věnoval hledání protistanic. Spojení ze začátku přibývala - za první tři hodiny jsem dělal 25 QSO, ale pak se počet spojení výrazně snížil - za další tři hodiny jsem dělal pouze 3 QSO. Na Čerchově je problém s dostupností mobilních sítí všech našich operátorů a tím i s připojením na internet. Ve 20UT se mi konečně podařilo najít místo pro mobil (přilepil jsem ho izolačkou na okno...) a mohl se připojit na ON4KST chat a jak poslední dobou nadávám, že stanice (i když na chatu komunikují) nereagují, tak tentokrát bylo odpovědí dost a díky tomu jsem udělal řadu hezkých spojení na obou pásmech. ODX na 23cm byl IZ4BEH 557km a na 13cm OL9W 392km, celkové "sobotní" skóre 1296/2320MHz 42/15 QSO a 8.123/2.530 bodů - žádný zázrak, ale čekal jsem to horší. Spát jsem šel ve 24UT - venku v té době bylo větrno, byli jsme v mracích a bylo lehce nad nulou - předpověď meteorologů se začala naplňovat.

V neděli ráno mne zbudily silné poryvy větru a při pohledu z okna jsem byl rád, že jsem nejel závod ze stanu. Byli jsme v mracích, byl silný nárazový vítr, pršelo vodorovně a mně bylo jasné, že spojení již moc neudělám. Vstával jsem tedy až v 07UT. Na pásmu bylo relativně živo, ale nic nového jsem neslyšel, na výzvu nikdo neodpovídal a tak jsem byl rád, ze jsem zaslechl DF0MU z JO32 a spojení se po "velkém boji" povedlo. Z ON4KST chatu byla výtěžnost skoro nulová - povedlo se akorát QSO s IQ1KW, ale zato na 23 i 13cm - moje vůbec 1. QSO do Itálie na 13cm. Na 13cm kupodivu prošlo přes tu spoustu vody QSO na Lysou horu, kam je to z Čerchova 410km. Celkově v neděli ale velká bída - 1296/2320MHz 6/5 QSO a 2.326/1.890 bodů.

Z rozhledny bych toho asi udělal víc, ale do stanu bych v neděli už určitě nešel a tak rozhodnutí vysílat "od krbu OL3Y" rozhodně nelituji. Problém zastínění směrů do DL a OK (vojenská věž cca 260-290°, rozhledna cca 310-330°, štít budovy na severu a střecha budovy 50-100°) mohlo alespoň trochu vyvážit otevření směru 100° - 260°, ale nebylo tomu tak. IQ1KW a IZ4BEH bych z rozhledny určitě nedělal (zastíněn mám úhel 180-270°), ale loc JN47 z rozhledny dělávám. Pouze 1x S5 a 1xHA je také málo. Trochu mi vadili z 2m OL3Y (antény byly kousek od sebe a fyzikální zákony prostě platí), ale problém byl jen s opravdu se slabými signály v úniku, jinak se to "dalo přežít". Počasí bylo nevlídné i po skončení závodu a tak jsem nechal demontáž paraboly na pondělí a troch jsem asistoval při demontáži antén na 2m. Také jsem sledoval dění na 6m a do večera udělal sice jen 16 ES QSO, ale tři nové země.

V pondělí se již počasí umoudřilo a tak, když jsem v poledne udělal na 6m na vertikál ZB2FK, jsem sundal parabolu na 23+13cm a dal místo ní 5el. Yagi na 6m. Anténa to je výrazně lepší než vertikál, ale už jsem ji moc nevyužil. Na 2m po celou dobu pobytu na Čerchově žádné QSO via ES nebylo a jedině trochu zajímavé byly podmínky v pondělí pozdě v noci, kdy jsem slyšel tropo maják GB3ANG z IO86MU. Po anonci na DX clustru se na ON4KST chatu ozval Roy GM0EFT z IO86PL, ale QSO se nepovedlo. Problém byl nejspíš v tom, že maják je cca 300m a.s.l. (jestli mám správné údaje) a Roy jen cca 10m a.s.l. V úterý se na 6m nic nedělo, tak jsem zabalil a odpoledne vyrazil (nerad) k domovu.

Rekapitulace:
Band QSOs Points Avg. ODX QRB
1296 MHz 44 10.449 217,7 IQ1KW 677
2320 MHz 20 4.420 221,0 IQ1KW 677

Polní den 2011  Polní den 2011  Polní den 2011
160cm parabola pro 23 a 13cm + antény OL3Y na 2m.